داروخانه آنلاین زیوش
نام محصول یا برند مورد نظر خود را جستجو کنید...
مکمل آمینو اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

مکمل آمینو اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

ورزش مداوم و منظم، چه به قصد داشتن بدن متناسب و زیبا باشد چه برای حفظ سلامت عمومی،  یک بخش ضروری در روتین روزانه هر شخصی است که به سلامتی جسم و روح خود اهمیت می‌دهد. ورزش منظم علاوه بر جسم، روح و روانتان را هم جلا می‌بخشد و شما را از بیماری‌ها، چاقی، پیری زودرس و حتی در بعضی مواقع افسردگی و مشکلات روحی نجات می‌دهد. یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی برای سلامتی و تناسب اندام، بدنسازی است. بسیاری از بدنسازان برای دستیابی به بدن ایده‌آل خود، در کنار ورزش از مکمل‌های بدنسازی استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها، مکمل ورزشی آمینو اسید است. زیوش در این مطلب درباره چیستی مکمل آمینواسید، انواع آن و فواید و خواص آن در بدنسازی صحبت می‌کند. پس با ما همراه باشید.

 

درباره آمینو اسیدها چه می‌دانید؟

آمینو اسیدها، ترکیباتی ضروری و غیرضروری هستند که نقش مهمی در ساخت پروتئین و عضله سازی دارند. عضلات و ماهیچه‌های ما برای رشد و سلامتی خود، به پروتئین نیاز دارند و این ماده توسط آمینو اسیدها ساخته می‌شود. ما حتی برای فعالیت هر چه بهتر هورمون‌های بدن و انتقال دهنده‌های عصبی، به این زنجیره‌های سازنده پروتئین نیاز داریم. اصلی‌ترین ترکیبات آلی تشکیل دهنده آمینواسیدها شامل نیتروژن، کربن، اکسیژن و هیدروژن است. اسیدهای آمینه به طور کلی به سه دسته‌بندی تقسیم می‌شوند که در این بخش با آن‌ها آشنا خواهید شد:

  • آمینو اسیدهای ضروری: بدن انسان توانایی ساخت آن‌ها را ندارد و باید از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها تامین شوند.
  • آمینو اسیدهای نیمه ضروری: بدن انسان در شرایط خاصی می‌تواند آن‌ها را تولید کند.
  • آمینو اسیدهای غیر ضروری: بدن قابلیت تولید آن‌ها را دارد و نیازی به تامین از بیرون نیست.

 

مکمل ورزشی آمینو اسید چیست؟

بدن ما به برخی از آمینو اسیدهای ضروری نیاز دارد که در بدن ساخته نمی‌شوند و باید نیاز به آن‌ها را با استفاده از مواد غذایی و مکمل‌ها برطرف کرد. ورزشکاران و به خصوص بدنسازان، بیش از افراد عادی به آمینو اسید نیاز دارند. در شرایط عادی می‌توان از طریق مصرف غذاهایی مانند گوشت، ماهی و لبنیات اسیدهای آیمنه مورد نیاز بدن را تامین کرد؛ اما ورزشکاران به سبب شرایط خاص خود، برای رشد عضلات و ماهیچه‌ها به پروتئین بیشتری نیاز دارند. بنابراین باید از مکمل‌های آمینو اسید استفاده کنند تا پروتئین بیشتری در بدن‌شان ساخته شود.

مکمل آمینو اسید

 

با انواع آمینو اسیدهای ضروری آشنا شوید

در بسیاری از مواقع، می‌توان آمینو اسیدهای ضروری را با مصرف برخی غذاها در اختیار بدن قرار داد. اما افرادی که ورزش حرفه‌ای را شروع کرده‌اند، نمی‌توانند صرفاً با مصرف مواد غذایی آمینو اسیدهای ضروری بدن خود را تامین کنند و به مصرف مکمل ورزشی آمینو اسید روی می‌آورند. در ادامه مطلب شما را با برخی از اسیدهای آمینه ضروری آشنا می‌کنیم:

  • هیستیدین: تاثیر مهمی در فعالیت اعصاب و رشته‌های عصبی دارد.
  • تریپتوفان: برای تولید سروتونین و ملاتونین به بدن کمک می‌کند.
  • متیونین: به سوخت و ساز بدن کمک کرده و انرژی را از مواد غذایی آزاد می‌کند.
  • ایزولوسین: سبب بهبود فرآیند سوخت و ساز و تبدیل چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها به انرژی می‌شود.
  • لیزین: برای تولید کلاژن، ساخت پروتئین و جذب هر چه بهتر کلسیم به بدن کمک می‌کند.
  • فنیل آلانین: نقش مهمی در عملکرد آنزیم‌های مختلف بدن و انتقال دهنده‌های عصبی آن ایفا می‌کند.
  • والین: به رشد عضلات کمک زیادی می‌کند و سبب تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی در بدن می‌شود.
  • ترئونین: سبب متابولیسم و سوخت و ساز چربی می‌شود و به سلامتی بافت عضلات و ماهیچه‌ها کمک می‌کند.
  • لوسین: بر روی قند خون تاثیر می‌گذارد و سبب تبدیل چربی به انرژی می‌شود. همچنین نقش مهمی در سنتز پروتئین و ترمیم عضلات دارد.

 

مکمل آمینو اسید و 4 فایده مصرف آن

اگر به تازگی ورزش را شروع کرده‌اید و قصد دارید از مکمل آمینو اسید استفاده کنید، حتماً با یک پزشک متخصص و یا مربی حرفه‌ای ورزشی مشورت کنید. استفاده صحیح و اصولی از مکمل‌های آمینو اسید، فواید زیادی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

1. بهبود عملکرد عضلات

عضلات بدن ما، برای آن که سلامتی خود را حفظ کرده و به خوبی رشد کنند، به آمینو اسیدها نیاز دارند. به خصوص کسانی که به تازگی شروع به ورزش‌هایی مانند بدنسازی کرده‌اند، برای رشد هر چه بهتر عضلات خود باید مواد غذایی یا مکمل‌های حاوی آمینو اسید مصرف کنند.

2. بهبود عملکرد ورزشکاران

تجربه نشان داده است ورزشکارانی که قبل و بعد از تمرینات ورزشی خود از آمینو اسیدها استفاده می‌کنند، عملکرد بهتری خواهند داشت. آن‌ها در هنگام انجام تمرینات ورزشی، کمتر احساس خستگی می‌کنند و با قدرت بیشتری به تمرینات خود ادامه می‌دهند.

3. تسریع ریکاوری پس از ورزش

مکمل آمینو اسید سبب رشد توده عضلات می‌شود و به ریکاوری بدن پس از تمرینات ورزشی سرعت می‌بخشد. ورزشکارانی که از این مکمل استفاده می‌کنند، در هنگام ورزش فشار بسیار کمی را احساس می‌کنند؛ بنابراین پس از پایان تمرینات خود، درد عضلانی کمتری را احساس خواهند کرد و به سرعت ریکاوری می‌شوند.

4. بهبود خواب

ورزشکاران برای سلامت جسمانی خود، باید روتین خواب استانداردی داشته باشند و به میزان کافی بخوابند. آمینو اسیدها سبب تولید سروتونین می‌شوند که این هورمون نقش مهمی در بهبود خواب و خلق و خوی ما دارد. شما می‌توانید برای خرید آمینو اسید و بهترین مکمل‌های ورزشی، با کارشناسان ما در داروخانه آنلاین زیوش در ارتباط باشید.

فواید آمینو اسید را در این تصویر مشاهده می‌کنید

 

آیا مصرف مکمل آمینو اسید عوارضی دارد؟

خوشبختانه مصرف مکمل ورزشی آمینو اسید، عوارض چندانی با خود به همراه ندارد. البته این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که قبل از مصرف آن، با متخصص و مربی ذی‌صلاح مشورت کنید و از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید. به خصوص اگر به بیماری‌هایی مانند مشکلات کلیوی دچار هستید، لازم است که قبل از مصرف این مکمل پزشک خود را در جریان قرار دهید. این نکته را به یاد داشته باشید که مکمل آمینو اسید، ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد. بنابراین اگر داروهای هورمونی، عصبی، فشار خون، دیابت و کورتون مصرف می‌کنید، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که مکمل آمینو اسید خود را از برندها و فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. به این صورت دیگر نگران عوارض آن نخواهید بود. در نهایت اگر پس از مصرف این مکمل با عوارضی مانند دل درد، سردرد و حالت تهوع مواجه شدید، مصرف آن را قطع کنید و پزشک خود را در جریان قرار دهید.

 

نقش مکمل آمینو اسید در عضله سازی

یکی از مهم‌ترین موادی که نقش اصلی را در عضله سازی ایفا می‌کند، پروتئین است که در فرمولاسیون بسیاری از انواع مکمل های بدنسازی به چشم می‌خورد. ساختار اصلی تشکیل دهنده پروتئین‌ها، آمینو اسیدها هستند. تمامی ورزشکاران و بدنسازان، برای رشد عضلات و افزایش قدرت آن‌ها، به اسیدهای آمینه نیاز دارند. این ماده، تعادل بسیار خوبی میان آتروفی و رشد عضلات ایجاد می‌کند. مصرف مکمل آمینو اسید، نه تنها به رشد عضلات جدید شما کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود دیگر نگران تحلیل رفتن عضلات خود در هنگام ورزش نباشید. برخی از تمرینات ورزش در بدنسازی، سخت و سنگین هستند و ممکن است ورزشکاران را خسته و دلسرد کنند. مصرف منظم مکمل آمینو اسید، خستگی در هنگام ورزش را از بین می‌برد و به ورزشکاران و بدنسازان کمک می‌کند تا با توان و قدرت بیشتری تمرینات خود را ادامه دهند.

آمینو اسید و نقش آن در عضله سازی، ریکاوری و بهبود عملکرد تمرینی

 

معرفی بهترین مکمل‌های آمینو اسید در زیوش

خوشبختانه مکمل‌های آمینو اسید خوبی در بازار وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم عملکرد خود را در هنگام ورزش و بدنسازی ارتقا دهیم. این مکمل‌ها به سلامتی جسم در هنگام ورزش کمک می‌کنند و سبب پرورش عضلات و ماهیچه‌ها می‌شوند. برخی از بهترین محصولات در این زمینه، شامل موارد زیر است:

1. کپسول آمینومکس برند مکس ماسل نوتریشن

فرمولاسیون کپسول آمینو مکس از برند مکس ماسل شامل انواع آمینو اسیدها، مواد معدنی و املاح مختلف مانند کلسیم، منیزیم و کرومیوم است. این کپسول  به عنوان یک مکمل بدنسازی باکیفیت، سرعت عضله سازی را افزایش می‌دهد و به ریکاوری سریع بدن شما پس از ورزش کمک می‌کند. همچنین اگر ورزشکاران به هر دلیل حجم عضلات خود را از دست دهند، با مصرف آن می‌توانند ماهیچه‌هایشان را بازسازی کنند و به ورزش ادامه دهند.

 

کپسول آمینومکس برند مکس ماسل نوتریشن

خرید کپسول آمینو مکس از برند مکس ماسل نوتریشن

 

2. قرص اسیدهای آمینه شاخه دار پی ان سی

یکی دیگر از بهترین مکمل‌های آمینو اسید موجود در بازار، قرص اسیدهای آمینه شاخه دار پی ان سی است. با مصرف این مکمل BCAA، می‌توانید استقامت بدن خود را در هنگام انجام تمرینات ورزشی افزایش دهید و خستگی کمتری را تجربه کنید. این قرص همچنین نقش مهمی در افزایش حجم خشک عضلانی ایفا می‌کند.

قرص بی سی دبل ای پی ان سی

خرید قرص BCAA پی ان سی

 

3. پودر گلد کر لاین آمینو EAA ترک نوتریشن

اگر به تازگی تمرینات ورزشی خود را آغاز کرده‌اید و به هدف تبدیل شدن به هادی چوپان بعدی، قصد دارید آن را به صورت مستمر ادامه دهید؛ پودر گلد کر لاین آیمنو EAA ترک نوتریشن یکی از بهترین مکمل‌ها برای شما است. با مصرف این مکمل، استقامت جسمانی شما در تمرینات ورزشی افزایش پیدا می‌کند و طی مدت کوتاهی، شاهد رشد و تقویت عضلات خود خواهید بود.

 

پودر گلد کر لاین ترک نوتریشن

خرید پودر گلد کر لاین آمینو EAA ترک نوتریشن

 

4. قرص روکش دار آمینوبیف ژن استار

قرص آمینو بیف برند ژن استار، یک مکمل آمینو اسید خاص است که تمام آمینو اسیدهای موجود در گوشت قرمز را در دسترس بدن قرار می‌دهد. به این ترتیب بدون آن که مضرات گوش قرمز به بدن شما آسیب بزند، می‌توانید از آمینو اسیدها و مواد مغذی آن برخوردار شوید. همچنین با مصرف با این قرص می‌توانید از تحلیل رفتن توده عضلانی خود جلوگیری کنید تا عضلات به آرامی تقویت شوند و حجم پیدا کنند.

 

قرص آمینو بیف ژن استار

خرید قرص روکش دار آمینوبیف ژن استار

 

سخن پایانی

ورزشکاران حرفه‌ای و به خصوص بدنسازان، برای عضله‌سازی، چربی‌سوزی، ریکاوری و بهبود عملکرد تمرینی خود، به مکمل‌هایی نیاز دارند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، آمینو اسید است. این مکمل ورزشی نه تنها عملکرد ورزشکاران را بهبود می‌بخشد، بلکه ریکاوری آن‌ها را پس از تمرینات سخت ورزشی تسریع می‌کند. با این مکمل، می‌توانید فرآیند عضله‌سازی خود را به خوبی بهبود دهید و شاهد ایجاد تغییرات چشمگیری در اندام خود باشید. اسیدهای آمینه همچنین می‌توانند باعث تسریع ریکاوری و بهبود خواب شوند. در نهایت، در این مطلب چندین مورد از بهترین مکمل‌های آمینو اسید موجود در بازار معرفی شدند که می‌توانید با بررسی هر یک از آن‌ها، محصول مناسب خود را انتخاب کنید.

 

نویسنده: لیلا خدابخشی

ناظر علمی: دکتر علی سالاری تبار و سعیده قمصری

داروخانه آنلاین زیوش

آدرس : تهران، ونک، خیابان شهید محمد صانعی، پ۳۳، ساختمان صدف، داروخانه تکفارم

شماره تلفن : +98-2191007666

ایمیل : info@zeevash.ir

زیوش

داروخانه آنلاین زیوش که نسخه برخط از داروخانه تکفارم است؛ از سال 1398 فعالیت خود را با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت و تحت نظر سازمان غذا و دارو آغاز کرده است. داروخانه زیوش، داروخانه‌ای مدرن در زمینه فروش انواع محصولات آرایشی، بهداشتی، درمانی، محصولات جنسی و مکمل‌های درمانی، کمک درمانی و ورزشی است؛ مهم‌ترین اصل ما در گروه زیوش، رضایت مشتریان، کیفیت و اصالت کالا، ارائه مشاوره تخصصی توسط کارشناسان متخصص و پزشکان داروساز مورد اعتماد است.

با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین تخفیف‌ها با‌خبر شوید
تمامی حقوق برای داروخانه آنلاین زیوش محفوظ است. | طراحی سایت پرسینا