داروخانه آنلاین زیوش
نام محصول یا برند مورد نظر خود را جستجو کنید...
مکمل اچ ام بی hmb چیست و چه مزایایی دارد؟

مکمل اچ ام بی hmb چیست و چه مزایایی دارد؟

بسیاری از افرادی که به صورت حرفه‌ای به انجام ورزش‌هایی مانند بدنسازی مشغول هستند، تحت نظر مربی یا پزشک خود از مکمل استفاده می‌کنند. اچ ام بی یکی از مکمل‌های پرطرفدار میان ورزشکاران و بدنسازان است. این مکمل، سطح انرژی جسمانی را افزایش می‌دهد و عملکرد ورزشکاران را در هنگام انجام تمرینات سخت ورزشی بهبود می‌بخشد. همچنین به رشد عضلات کمک می‌کند و حجم چربی بدن را کاهش می‌دهد. ما در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که مکمل اچ ام بی چیست و شما را با مزایای آن آشنا کنیم. پس تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

 

مکمل hmb چیست؟

Hmb مخفف کلمه بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیریک است که به صورت خلاصه آن را اچ ام بی می‌نامند که یکی از متابولیت‌های لوسین به شمار می‌رود. لازم است بدانید که لویسن، یکی از مهم‌ترین اسیدهای آمینه است که نقش مهمی در روند رشد عضلات ایفا می‌کند. پژوهش‌ها نشان دهنده آن است که این اسید آمینه تاثیر بسزایی بر روی سنتز پروتئین، تنظیم سطح گلوکز خون و ریکاوری عضلات دارد.

بدن ما انسان‌ها به صورت طبیعی این ماده را می‌سازد. این مکمل غذایی، برای بهبود رشد عضلانی بسیار مفید است. به سبب آن که میزان تولید این ماده در بدن ما بسیار کم است، ورزشکاران آن را از طریق مکمل‌های ورزشی به جسم خود می‌رسانند. مکمل اچ ام بی که بر همین اساس ساخته شده است، فرایند رشد عضلات را بهبود می‌بخشد و به ورزشکاران برای افزایش استقامت و بالا بردن سرعت ریکاوری بعد از تمرینات ورزشی، کمک می‌کند.

مطالعه بیشتر: با فواید مصرف اسیدهای آمینه آشنا شوید

فواید مصرف مکمل اچ ام بی که شاید نمی‌دانستید

 

فواید مکمل اچ ام بی که شاید نمی‌دانستید

ورزشکاران و بدنسازان، برای آن که توان عضلانی خود را بالا ببرند و به راحتی تمرینات ورزشی خود را انجام دهند، از انواع مکمل‌ها استفاده می‌کنند. مکمل اچ ام بی، یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. این مکمل اگر تحت نظر یک پزشک یا مربی حرفه‌ای ورزشی مصرف شود، اثرات مثبتی با خود به ارمغان می‌آورد. با ما همراه باشید تا در مورد فواید مصرف مکمل اچ ام بی، نکاتی را با شما در میان بگذاریم:

روند عضله‌سازی را سرعت می‌بخشد

ورزشکارانی که به صورت مداوم به تمرینات ورزشی مشغول هستند، دوست دارند هر چه زودتر شاهد تغییرات عضلات خود باشند. مکمل اچ ام بی با افزایش سنتز پروتئین، سرعت خوبی به روند عضله‌سازی می‌بخشد. بنابراین افرادی که به تازگی بدنسازی را شروع کرده‌اند و یا سن بالایی دارند، می‌توانند با مصرف این مکمل قدرت عضلانی خود را افزایش دهند.

باعث تسریع ریکاوری پس از تمرینات ورزشی می‌شود

ورزشکاران و بدنسازانی که تحت نظر مربی خود از مکمل hmb استفاده می‌کنند، کمتر از دیگران با مشکلاتی مانند دردهای عضلانی و یا آسیب دیدگی عضلات مواجه می‌شوند. این مکمل، فرایند ریکاوری پس از تمرینات ورزشی را تسریع می‌کند. بنابراین ورزشکاران می‌توانند تمرینات خود را با نظم و استمرار بیشتری انجام دهند.

از عضله‌سوزی جلوگیری می‌کند

یکی از مهم‌ترین فواید مصرف مکمل hmb این است که از عضله‌سوزی جلوگیری می‌کند و به خوبی از عضلات محافظت می‌کند. بنابراین حتی اگر بدون مصرف وعده‌های غذایی و با شکم خالی هم ورزش کنید، دیگر نگران عضله‌سوزی نخواهید بود. این مکمل فرایند تجزیه پروتئین را کند و از سوختن عضلات در هنگام ورزش جلوگیری می‌کند.

قدرت بدنی ورزشکاران را افزایش می‌دهد

ورزشکاران برای آن که بتوانند تمرینات ورزشی خود را به شیوه‌ای صحیح و منظم انجام دهند، به قدرت و توان بدنی نیاز دارند. این مکمل برای افرادی که تمرینات استقامتی و حرفه‌ای انجام می‌دهند، بسیار مفید است.

عوارض مصرف اچ ام بی

 

عوارض احتمالی مصرف اچ ام بی کدامند؟

خوشبختانه تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که استفاده از مکمل اچ ام بی، عوارض چندانی به همراه ندارد. میزان استفاده از این مکمل، باید توسط پزشک یا مربی ورزشی تعیین شود. در این صورت هیچ نوع اثر منفی برای جسم به وجود نمی‌‌آورد. البته گروه‌های حساس مانند کودکان و یا زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برند، بهتر است از مصرف مکمل‌های این چنینی خودداری کنند.

البته برخی از افراد ممکن است در هنگام مصرف این مکمل، با عوارض مصرف اچ ام بی مواجه شوند. این عوارض شامل یبوست، دردهای سیستم گوارش و خارش پوست است. با مشاهده هر کدام از علائمی که به آن‌ها اشاره کردیم، پزشک خود را در جریان قرار دهید. این نکته نیز قابل توجه است که اگر با مشکلاتی مانند بیماری‌های کبدی یا کلیوی روبرو هستید، قبل از مصرف مکمل اچ ام بی (hmb) حتماً با یک متخصص مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: انواع مکمل بدنسازی که بهتر است آن‌ها را بشناسید

 

نحوه مصرف اچ ام بی چگونه است؟

حال که در مورد فواید مکمل اچ ام بی اطلاعاتی را به دست آوردیم، لازم است در مورد نحوه مصرف آن نیز به نکاتی توجه کنیم. این مکمل اگر به شیوه‌ای صحیح و در زمان مناسب مورد استفاده قرار گیرد، به رشد عضلات و افزایش توان جسمی کمک می‌کند. اچ ام بی، به صورت پودر، قرص و کپسول در دسترس ورزشکاران و بدنسازان قرار دارد.

میزان و نحوه استفاده از این مکمل، باید توسط مربی ورزشی یا متخصص تغذیه تعیین شود. آن‌ها وضعیت سلامتی و جسمانی ورزشکاران را در نظر می‌گیرند و بهترین برنامه را برای مصرف این مکمل به آن‌ها ارائه می‌دهند. معمولاً مصرف پودر مکمل اچ ام بی، روزانه بین 1 تا 3 گرم توصیه می‌شود. در صورتی که این مکمل به صورت کپسول یا قرص در دسترس شما قرار داشته باشد، می‌توانید با مشورت مربی یا پزشک خود، روزانه 4 یا 5 عدد از آن را میل کنید. بهتر است این کپسول‌ها به همراه مقدار زیادی آب مصرف شوند تا مشکلی برای سیستم گوارشی به وجود نیاورند.

مطالعه بیشتر: بهترین مکمل اچ ام بی hmb در بدنسازی کدام است؟

بهترین زمان مصرف مکمل اچ ام بی hmb

 

بهترین زمان مصرف مکمل اچ ام بی hmb

بهترین زمان برای مصرف مکمل اچ ام بی، قبل از شروع تمرینات ورزشی و یا پس از مصرف وعده‌های غذایی است. به این صورت بدن، فرصت کافی برای استفاده از ترکیبات این مکمل برای عضله سازی را خواهد داشت. این مکمل اگر به شیوه‌ای صحیح و در زمان درست مصرف شود، تاثیر بسزایی در رشد عضلات و افزایش قدرت بدنی ورزشکاران خواهد داشت.

به شما پیشنهاد می‌کنیم در مورد زمان مصرف این مکمل، حتماً از مربی ورزشی یا متخصص تغذیه خود سوال کنید. آن‌ها بر اساس شرایط جسمانی شما، زمان مناسب برای مصرف این مکمل را تعیین می‌کنند. همچنین لازم است اگر از دارویی استفاده می‌کنید، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا با تداخل دارویی مواجه نشوید.

بیشتر بخوانید: تاثیر مصرف bcaa در بدنسازی

 

اچ ام بی بهتر است یا بی سی ای ای؟

مولکول اچ ام بی از این توانایی برخوردار است که بدن را برای سنتز پروتئین تحریک کند. این مکمل نقش مهمی در جلوگیری از تجزیه عضلات ایفا می‌کند. بدن ما برای عضله سازی، به 8 آمینو اسید نیاز دارد که 3 نوع آن‌ها، در مکمل بی سی ای ای یافت می‌شوند. این مکمل های آمینو اسید شامل والین، لوسین و ایزولوسین هستند که باعث تسریع ریکاوری عضلات پس از تمرین، بهبود رشد عضلات و سنتز پروتئین می‌شوند.

بهتر است برای پاسخ به این سوال که «مکمل اچ ام بی بهتر است یا بی سی ای ای؟»، با مربی خود مشورت کنید. در بسیاری از مواقع، مربیان به بدنسازان و ورزشکاران حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنند که در طول روز، ترکیبی از این دو مکمل را مصرف کنند. زمانی که از اچ ام بی و بی سی ای ای استفاده کنید، عضلات با سرعت بیشتری رشد می‌کنند و مدت زمان ریکاوری آن‌ها پس از تمرین، به حداقل خود می‌رسد.

 

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی مکمل اچ ام بی (hmb) پرداختیم و شما را با مزایا، عوارض و نحوه مصرف آن آشنا کردیم. هر چند بدن ما این ماده را به صورت طبیعی تولید می‌کند، اما میزان آن بسیار کم است. بنابراین ورزشکاران و بدنسازانی که با هدف عضله‌سازی به انجام تمرینات ورزشی مشغول هستند، می‌توانند از مکمل HMB استفاده کنند. این مکمل مانع از تحلیل رفتن عضلات می‌شود و آن‌ها را پرقدرت و نیرومند نگه می‌دارد. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که حتماً قبل از مصرف این مکمل و یا هر نوع مکمل دیگری، با متخصص تغذیه یا پزشک خود مشورت کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید با خیال راحت این مکمل را مصرف کنید و روز به روز شاهد بهبود رشد عضلات خود باشید.

 

سوالات متداول

1. چه مدت طول می‌کشد تا شاهد نتایج مصرف مکمل اچ ام بی در بدن خود باشیم؟

معمولاً پس از گذشت 3 الی 4 هفته، می‌توانید نتایج مصرف این مکمل را مشاهده کنید. البته این موضوع به شرط آن است که در کنار آن تمرینات ورزشی خود را به صورت منظم و مستمر انجام دهید.

2. آیا خانم‌ها هم می‌توانند از مکمل اچ ام بی استفاده کنند؟

خانم‌ها اگر به صورت حرفه‌ای به ورزش مشغول هستند، می‌توانند در کنار تمرینات خود از مکمل اچ ام بی استفاده کنند. البته مصرف این مکمل برای زنانی که در دوران بارداری و شیردهی به سر می‌برند، پیشنهاد نمی‌شود.

3. از کجا متوجه شویم که بدن ما به مکمل اچ ام بی نیاز دارد؟

با مراجعه به یک متخصص تغذیه و انجام یک آزمایش ساده، می‌توانید میزان پروتئینی را که در ماهیچه‌ها و عضلات شما وجود دارد اندازه‌گیری کنید. در صورتی که پزشک متوجه شود با کمبود پروتئین در بدن خود مواجه هستید، ممکن است مکمل اچ ام بی را برای شما تجویز کند.

 

نویسنده: لیلا خدابخشی

ناظر علمی: دکتر علی سالاری تبار و دکتر محمد ملاحسنی

داروخانه آنلاین زیوش

آدرس : تهران، ونک، خیابان شهید محمد صانعی، پ۳۳، ساختمان صدف، داروخانه تکفارم

شماره تلفن : +98-2191007666

ایمیل : info@zeevash.ir

زیوش

داروخانه آنلاین زیوش که نسخه برخط از داروخانه تکفارم است؛ از سال 1398 فعالیت خود را با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت و تحت نظر سازمان غذا و دارو آغاز کرده است. داروخانه زیوش، داروخانه‌ای مدرن در زمینه فروش انواع محصولات آرایشی، بهداشتی، درمانی، محصولات جنسی و مکمل‌های درمانی، کمک درمانی و ورزشی است؛ مهم‌ترین اصل ما در گروه زیوش، رضایت مشتریان، کیفیت و اصالت کالا، ارائه مشاوره تخصصی توسط کارشناسان متخصص و پزشکان داروساز مورد اعتماد است.

با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین تخفیف‌ها با‌خبر شوید
تمامی حقوق برای داروخانه آنلاین زیوش محفوظ است. | طراحی سایت پرسینا