داروخانه آنلاین زیوش
نام محصول یا برند مورد نظر خود را جستجو کنید...
مکمل کافئین چیست و چه تاثیری در چربی سوزی دارد؟

مکمل کافئین چیست و چه تاثیری در چربی سوزی دارد؟

کافئین ماده محبوبی است و توسط 80 درصد از مردم کره زمین استفاده می‌شود. کافئین این قدرت را دارد که ما را سرحال، شاداب و پر انرژی‌تر از همیشه نگه دارد. کافئین ماده محرکی است که اگر به صورت متعادل مصرف شود، اثرات مثبتی بر روی جسم خواهد داشت. بسیاری از ما چای و قهوه را به عنوان منبع اصلی کافئین می‌شناسیم؛ اما آیا می‌دانستید که کافئین به صورت قرص و مکمل هم در دسترس ما وجود دارد؟ بله؛ شما می‌توانید با خرید مکمل کافئین از داروخانه‌ای معتبر و مصرف آن، از اثرات شگفت انگیز این محصولات برخوردار شوید. کافئین همچنین یک ماده موثر برای چربی سوزی است. ما در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت مکمل کافئین چیست و چه تاثیری بر چربی سوزی دارد.

 

قرص کافئین چیست ؟

کافئین یک ماده محرک طبیعی است که مصرف آن باعث تحریک مغز و سیستم عصبی می‌شود. افرادی که کافئین مصرف می‌کنند، می‌توانند بدون خستگی و با هوشیاری و تمرکز بیشتر، به انجام امور خود بپردازند. کافئین ماده‌ای است که بلافاصله پس از مصرف، جذب خون می‌شود و سپس اثرات خود را بر روی مغز بر جای می‌گذارد.

هر چند کافئین در چای، قهوه، دانه کاکائو و... یافت می‌شود؛ اما نوع دیگری از آن نیز در دسترس ما قرار دارد که ما آن را به نام مکمل کافئین می‌شناسیم. این مکمل به صورت قرص در دسترس ما قرار دارد و می‌توانیم آن را از داروخانه‌های معتبر تهیه کنیم. مصرف قرص کافئین، باعث می‌شود که این ماده هر چه سریع‌تر جذب بدن شود و بر روی عملکرد مغز تاثیر بگذارد. معمولاً کافئین موجود در چای 30 الی 50 گرم است و میزان کافئین در قهوه، 80 تا 100 میلی‌گرم تخمین زده شده است. این در حالی است که قرص کافئین، معمولاً 100 تا 200 میلی‌گرم کافئین دارد.

مطالعه بیشتر: بهترین قرص کافئین برای ورزشکاران را بشناسید

قرص کافئین چه تاثیری در چربی سوزی دارد؟

 

قرص کافئین چه تاثیری در چربی سوزی دارد؟

چربی‌های اضافه‌ای که به مرور زمان در بدن ما جمع شده‌اند، زمینه را برای چاقی و بسیاری از بیماری‌ها فراهم می‌کنند. تنها راه خلاص شدن از شر این چربی‌ها، سوزاندن آن‌هاست. بله؛ چربی‌های اضافه بدن باید بسوزند و با تبدیل به انرژی، در دسترس بخش‌های مختلف جسم قرار بگیرند. مواد مختلفی وجود دارند که فرایند چربی سوزی را بهبود می‌بخشند و قرص کافئین، یکی از آن‌هاست.

مصرف کافئین (چه به صورت قهوه و چه به صورت قرص) باعث تحریک بدن برای تجزیه بافت چربی می‌شود. زمانی که این اسیدهای چرب آزاد شدند، به انرژی تبدیل و مورد استفاده بدن قرار می‌گیرند. قرص کافئین باعث افزایش سطح هورمون‌هایی مانند اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین می‌شود. این هورمون‌ها نقش مهمی در ترشح اسیدهای چرب بدن دارند؛ بنابراین افرادی که دچار اضافه وزن هستند و همچنین ورزشکاران و بدنسازانی که می‌خواهند چربی‌های اضافه بدن خود را از بین ببرند، می‌توانند با مشورت پزشک خود از قرص کافئین استفاده کنند. 

مطالعه بیشتر: با انواع مکمل بدنسازی آشنا شوید

تفاوت قرص کافئین و قهوه

 

تفاوت قرص کافئین و قهوه

برخی از افراد دوست دارند کافئین را از طریق قهوه به بدن خود برسانند و روز خود را سرحال و پرانرژی شروع کنند. این در حالی است که برخی دیگر از افراد و به خصوص ورزشکاران، ترجیح می‌دهند از قرص کافئین استفاده کنند. هر چند نوشیدنی‌هایی مانند قهوه سرشار از کافئین هستند، اما میان آن‌ها و قرص کافئین تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. قهوه ادرارآور است و نوشیدن آن در مواقعی که فرد به سرویس بهداشتی دسترسی نداشته باشد، آزار دهنده است. این در حالی است که مصرف قرص کافئین چنین مشکلی را به وجود نمی‌آورد.
  2. قرص کافئین برای افرادی که از کافئین برای چربی سوزی استفاده می‌کنند، گزینه بهتری است. چرا که دوز کافئین آن بالاست و می‌توان به راحتی از خاصیت چربی سوزی آن برخوردار شد.
  3. برخی از افراد طعم و مزه قهوه را دوست ندارند؛ برای آن‌ها مصرف مکمل کافئین انتخاب خوبی به شمار می‌رود.
  4. قهوه دارای خاصیت اسیدی است و مصرف آن، ممکن است باعث مشکلاتی مانند رفلاکس و سوزش معده شود. قرص کافئین خاصیت اسیدی ندارد و برای کسانی که با ناراحتی سیستم گوارش مواجه هستند، پیشنهاد می‌شود.
  5. یکی از مضرات قرص کافئین این است که ممکن است ضربان قلب را افزایش دهد و حس اضطراب و استرس به وجود آورد. به سبب آن که کافئین موجود در قهوه کمتر از قرص آن است، بنابراین افراد پس از مصرف آن کمتر به چنین مشکلاتی دچار می‌شوند.

 

با مزایای قرص کافئین آشنا شوید

کافئین ماده محرکی است که اگر به صورت متعادل مصرف شود، برای سلامتی بسیار مفید است. خوشبختانه کافئین به اشکال مختلفی در دسترس ما قرار دارد که یکی از آن‌ها قرص کافئین است. در ادامه به بررسی خواص و مزایای این مکمل می‌پردازیم:

چربی سوزی و کاهش وزن

مصرف قرص کافئین (به خصوص در هنگام صبح و شروع روز) به چربی سوزی و لاغری کمک فراوانی می‌کند. این قرص به بدن کمک می‌کند تا چربی‌های اضافه را بسوزاند و از بدن دفع کند. بنابراین می‌توانید در کنار رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم، از قرص کافئین نیز برای کاهش وزن استفاده کنید. همچنین این قرص، اشتها را سرکوب و به صورت موقت میل به غذا خوردن را کاهش می‌دهد.

افزایش هوشیاری

کافئین ماده‌ای است که می‌تواند سطح هوشیاری ما را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. افرادی که به صورت متعادل از مکمل‌های کافئین استفاده می‌کنند، هوشیاری و تمرکز بالایی دارند و حافظه آن‌ها عملکرد بهتری از خود ارائه می‌دهد. قرص کافئین حالت خواب‌آلودگی را از بین می‌برد و انرژی جسم را افزایش می‌دهد. البته نباید این نکته را از یاد برد که قرص کافئین، هرگز نمی‌تواند جایگزین خواب شود و ما انسان‌ها برای سلامتی خود، به خواب کافی در طول شب نیاز داریم.

بهبود عملکرد ورزشکاران و بدنسازان

قرص‌های کافئین ورزشکاران، باعث بهبود عملکرد آن‌ها در هنگام انجام تمرینات ورزشی و بدنسازی می‌شود. کافئین، استقامت بدن را افزایش می‌دهد و خستگی را از بین می‌برد. بنابراین کسانی که به صورت مستمر به انجام تمرینات استقامتی مشغول هستند، می‌توانند قبل از شروع ورزش از قرص کافئین استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: استفاده از مکمل پمپ

تقویت مغز و حافظه

کافئین فعالیت مغز را افزایش می‌دهد و به بهبود عملکرد آن کمک فراوانی می‌کند. افرادی که از کافئین استفاده می‌کنند، قدرت حافظه بیشتری دارند و می‌توانند مطالب آموزشی را به راحتی به خاطر بسپارند. این قرص اگر به صورت متعادل و تحت نظر پزشک مصرف شود، برای تقویت حافظه بلند مدت مفید است.

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و پارکینسون

برخی از مطالعات بیانگر آن هستند که مصرف کافئین، باعث تقویت سیستم مغز و حافظه می‌شود. افرادی که از کافئین استفاده می‌کنند، کمتر از دیگران در معرض بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون قرار دارند.

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و پارکینسون

 

مضرات قرص کافئین که نباید از آن غافل شوید

با وجود تمام مزایایی که مصرف قرص کافئین با خود به همراه دارد، اما نباید از عوارض آن غافل شد. قرص کافئین هم مانند هر داروی مکمل دیگری، ممکن است عوارضی را با خود به همراه آورد. به خصوص کسانی که به کافئین حساسیت دارند، بیش از دیگران در معرض عوارض قرص کافئین قرار دارند. از جمله این عوارض می‌توان به بی‌خوابی، عصبی شدن، افزایش اضطراب و بی‌قراری، سردرد، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب و حتی درد قفسه سینه اشاره کرد.

افرادی که به بیماری قلبی دچار هستند، باید قبل از مصرف قرص کافئین با پزشک خود مشورت کنند. مصرف کافئین برای بیماران قلبی باعث افزایش ضربان قلب و تاکی‌کاردی می‌شود. افرادی که فشار خون بالا دارند، باید در مصرف این قرص احتیاط کنند؛ زیرا ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. همچنین مصرف این قرص به کودکان و کسانی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند، به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

معرفی و خرید محصولات: مکمل های انرژی زا

 

سخن پایانی

بسیاری از ما در طول روز، نیاز به ماده‌ای داریم که خستگی را از بین ببرد و میزان هوشیاری و تمرکز ما را افزایش دهد. این ماده همان کافئین است که از طریق چای، قهوه، کاکائو و قرص کافئین در دسترس ما قرار دارد. ما امروز در مورد مصرف قرص کافئین و تاثیر آن بر چربی سوزی، اطلاعاتی را با شما در میان گذاشتیم. همچنین به مضرات و فواید قرص کافئین پرداختیم تا با آگاهی کامل آن را مصرف کنید. این قرص یکی از بهترین گزینه‌ها برای چربی سوزی و افزایش انرژی جسم به شمار می‌رود. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که بهتر است قبل از مصرف قرص و مکمل کافئین، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. بهتر است این قرص را به صورت خودسرانه مصرف نکنید تا از عوارض احتمالی آن در امان بمانید.

 

سوالات متداول

1. آیا مصرف قرص کافئین به بدن آسیب می‌رساند؟

به طور کلی قرص کافئین، یک مکمل ایمن است و مشکلی برای سلامتی انسان به وجود نمی‌آورد. اما اگر بیش از حد آن را مصرف کنید و یا به آن حساسیت داشته باشید، ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود آید. همچنین اگر به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، اختلالات کبدی، بیماری‌های کلیوی و مشکلات گوارشی دچار هستید، قبل از مصرف این قرص با پزشک خود مشورت کنید.

2. بهترین زمان مصرف قرص کافئین چه زمانی است؟

به سبب آن که کافئین یک ماده محرک است و می‌تواند خواب شب را تحت تاثیر قرار دهد، بهتر است آن را هنگام صبح مصرف کنید. درصورتی که محصولات حاوی کافئین را برای بدنسازی مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود که آن را 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین یا حین تمرین استفاده کنید.

3. آیا قرص کافئین اعتیاد آور است؟

در صورتی که قرص کافئین را در دوز بالا و بدون هیچ نظم و ترتیبی مصرف کنید، باعث اعتیاد می‌شود. اعتیاد به کافئین باعث بروز علائم جسمی و تغییرات خلقی می‌شود. هر چند این اعتیاد شدید نیست؛ اما با این حال باید در مصرف این قرص حد اعتدال را رعایت کنید.

 

نویسنده: لیلا خدابخشی

ناظر علمی: دکتر علی سالاری تبار، سعیده قمصری

داروخانه آنلاین زیوش

آدرس : تهران، ونک، خیابان شهید محمد صانعی، پ۳۳، ساختمان صدف، داروخانه تکفارم

شماره تلفن : +98-2191007666

ایمیل : info@zeevash.ir

زیوش

داروخانه آنلاین زیوش که نسخه برخط از داروخانه تکفارم است؛ از سال 1398 فعالیت خود را با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت و تحت نظر سازمان غذا و دارو آغاز کرده است. داروخانه زیوش، داروخانه‌ای مدرن در زمینه فروش انواع محصولات آرایشی، بهداشتی، درمانی، محصولات جنسی و مکمل‌های درمانی، کمک درمانی و ورزشی است؛ مهم‌ترین اصل ما در گروه زیوش، رضایت مشتریان، کیفیت و اصالت کالا، ارائه مشاوره تخصصی توسط کارشناسان متخصص و پزشکان داروساز مورد اعتماد است.

با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین تخفیف‌ها با‌خبر شوید
تمامی حقوق برای داروخانه آنلاین زیوش محفوظ است. | طراحی سایت پرسینا