داروخانه آنلاین زیوش
نام محصول یا برند مورد نظر خود را جستجو کنید...
 راه‌های از بین ‌بردن نفخ شکم

 راه‌های از بین ‌بردن نفخ شکم

1403/4/13

نفخ شکم یک معضل جدی برای بسیاری از افراد بوده و معمولاً با محدودیت‌ها و مشکلات مختلفی برای آن‌ها همراه است. شناخت هر فرد بالغ نسبت به بدن خود و آشنایی با مکمل‌های گوارش می‌تواند به شما در از بین ‌بردن نفخ شکم کمک کند. ما در این مطلب قصد داریم اطلاعتی درباره رژیم غذایی مناسب، مکمل‌های گوارشی و برخی راهکارهای تأثیرگذار در از بین‌ بردن نفخ شکم را به شما معرفی کنیم تا در صورت مواجه‌شدن با این مشکل، تاحدامکان بتوانید این عارضه را برطرف کنید.

نفخ شکم چیست؟نفخ شکم چیست

گاهی اوقات با اینکه فرد غذای زیادی نخورده است، احساس بزرگ‌شدن و سنگینی در ناحیه شکم دارد. به چنین حالتی در اصطلاح عامیانه باد شکم گفته می‌شود و فرد احساس ناخوشایندی در قسمت روده‌ها پیدا می‌کند. اما به طور کلی‌تر نفخ شکم عبارت است از بزرگ جلوه‌دادن معده و شکم در اثر حرکت مقدار زیادی باد که درون روده‌های فرد وجود دارد. نفخ شکم سبب می‌شود این باد انباشته شده از طریق مقعد و به‌صورت آگاهانه یا ناآگاهانه از بدن خارج می‌شود. احتمالاً با این توضیح مختصر متوجه شده‌اید که ابتلا به این عارضه می‌تواند مشکلات مختلفی را در زندگی اجتماعی و شخصی افراد به وجود آورد. به همین دلیل اطلاع از راه‌حل‌های از بین ‌بردن نفخ شکم مسئله مهمی برای این افراد است.

انواع نفخ شکم

در این قسمت به بررسی دو نوع نفخ شکم یا به‌اصطلاح علمی‌تر نفخ معده پرداخته‌ایم:

نفخ معده عصبی

گاهی افراد بدون اینکه غذای زیادی مصرف کنند یا از مواد غذایی نفاخ استفاده کنند، دچار نفخ شکم می‌شوند. شایع‌ترین عامل ایجاد این عارضه، استرس و اضطراب شدید است. درصورتی‌که عامل نفخ شکم استرس بوده و با علائم دیگری مانند سکسکه یا بیماری‌های دیگر همراه شود، می‌تواند درباره یک بیماری خاص مانند سندروم روده تحریک‌پذیر به شما هشدار دهد. البته این علائم می‌تواند از ابتلا به نفخ معده با ورم معده هم خبر محسوب شود.

نفخ معده و تنگی نفس

در عارضه نفخ شکم یا نفخ معده به دیاگرام فشار وارد شده و این عمل ممکن است گاهی منجر به بروز تنگی نفس در شرایط خاص شود. از علائم تنگی نفس و نفخ معده می‌توان به بروز سکسکه یا تنفس منقطع و کوتاه اشاره کرد. فضای لازم برای دیاگرام جهت باز و بسته‌شدن در هنگام بروز نفخ معده کمتر شده و فرد دچار تنگی نفس می‌شود. حاکم بودن این وضعیت به مدت طولانی بر بدن، میزان اکسیژن موردنیاز بدن فرد را کاهش و عوارضی مانند احساس نفس‌تنگی شدید، اضطراب، مشکلات تعادلی و تپش قلب را برای او به همراه دارد.

برای از بین بردن باد شکم چه بخوریم؟

غذاهای از بین برنده نفخ شکمی

مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند نقش به سزایی در از بین بردن نفخ شکم ایفا کند. برخی از این مواد غذایی شامل ترکیبات غذایی هستند و برخی دیگر به تنهایی در هر خانه‌ای یافت می‌شوند. زنجبیل، جعفری، برگ نعنا و شاه‌بلوط هندی مواردی ازاین‌قبیل هستند. عرقیات مانند عرق نعنا و عرق زنیان تنها در صورتی می‌توانند جهت از بین بردن نفخ شکم استفاده شوند که مصرف آن‌ها تحت نظارت پزشک انجام شود. در صورت تایید پزشک معالج، مصرف عرقیات تأثیر زیادی در درمان نفخ شکم دارد.

نفخ شکم در طب اسلامی چگونه درمان می‌شود؟

در طب سنتی و اسلامی جهت درمان و پیشگیری از بروز نفخ شکم توصیه می‌شود از مصرف بیش از اندازه مواد غذایی مرطوب مانند کدو، خیار و مواردی ازاین‌قبیل خودداری کنید. همچنین افرادی که روده و معده مستعد نفخ دارند، بهتر است از مصرف بیش از حد حبوباتی مانند لوبیا، نخود و عدس به‌طورجدی بپرهیزند. در طب اسلامی آب یخ، سیر، ترشی و خوراکی‌های بودار از عوامل بروز نفخ معده هستند و در زمان‌هایی که دچار نفخ شده‌اید، مصرف آن‌ها ممنوع است.

بهترین داروهای مؤثر در از بین بردن نفخ شکم

اگر به دنبال داروی از بین بردن نفخ شکم هستید در ادامه این قسمت به بررسی برخی از مهم‌ترین و قوی‌ترین قرص و کپسول‌های مؤثر در درمان نفخ شکم پرداخته شده است:

1.     کپسول کلگارد هولیستیکا

یکی از داروهای ضد نفخ گیاهی که می‌توانید برای از بین بردن نفخ شکم استفاده کنید، کپسول کلگارد هولیستیکا است. این کپسول از روغن نعنا تشکیل می‌شود و مصرف آن به دلیل اثرات ضد نفخ و ضد اسپاسم، در بهبود دردهای شکمی، درمان نفخ، بهبود سوءهاضمه و اسپاسم روده افرادی که به عارضه سندروم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند، منجر می‌شود.

2.     قرص دایجستیو اید

بهترین قرص ضد نفخ خارجی که می‌توانید برای درمان نفخ شکم تهیه کنید، قرص دایجستو اید است. در ترکیب این داروی ضد نفخ از انیسون، نعنا و رازیانه استفاده شده است. مواد نام‌برده، اثرات درمانی مؤثری در بهبود مشکلات گوارشی، نفخ و سوءهاضمه دارند. خرید مکمل گوارش کاملاً گیاهی دایجستیو اید گلدن به افرادی که معمولاً به سوزش معده و دل‌درد مبتلا می‌شوند، توصیه می‌شود.

3.     قرص گاسترولیت باریج

کپسول گاسترولیت باریج یک قرص ضد نفخ و مکمل گیاهی مخصوص سلامت روده و معده است. آویشن یکی از ترکیبات اصلی این مکمل بوده که خواص زیادی در زمینه بهبود سوءهاضمه، نفخ، سندروم روده تحریک‌پذیر، دل‌پیچه و دل‌درد دارد. اگر به سندروم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستید، قرص گاسترولیت را می‌توان جهت درمان درد شکمی و دل‌پیچه، تغییر اجابت مزاج و سوءهاضمه مصرف کنید.

 نفخ معده و رژیم غذایی

تاثیر جویدن آدامس بر نفخ

 درصورتی‌که جزو افرادی هستید که مکرراً به نفخ شکم مبتلا می‌شوید، اولین اقدام جهت درمان، بررسی مواد غذایی است که پیش از ابتلا به این عارضه مصرف کرده‌اید. در نهایت با شناخت این دسته از خوراکی‌ها، می‌توانید تشخیص دهید که معده، روده و در حالت کلی‌تر سیستم گوارش بدن شما قادر به هضم کامل چه مواد غذایی نبوده و مصرف چه نوع خوراکی سبب بروز نفخ معده شما می‌شود.

 برخی از غذاها و عادات غذایی نامناسب در بروز نفخ معده تأثیرگذار هستند. مهم‌ترین این موارد عبارت‌اند از:

  • خندیدن و صحبت در حین غذا موجب می‌شود مقداری هوا همراه با غذا بلع شود
  • مصرف زیاد و خام‌خواری انواع سبزی مانند بروکلی، کاهو، کلم و...
  • تند غذاخوردن
  • نوشیدن مایعات با نی
  • مصرف آب و نوشیدنی‌های مختلف در حین غذا
  • مصرف غذاهای کنسروی، نیمه‌آماده و بسته‌بندی شده
  • مصرف حبوبات، سیر و...
  • جویدن آدامس
  • مصرف غذا در فاصله کوتاهی از زمان خواب

جلوگیری از نفخ شکم

برای از بین بردن نفخ شکم و جلوگیری از بروز این عارضه آزاردهنده، روش‌های مختلفی وجود دارد که در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

مصرف آرام و محتاطانه وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی

 بخش زیادی از گازی که در بدن تولید می‌شود، ناشی از بلع هوا است. به‌طورکلی اجتناب از بلع هوا امری نشدنی است، با رعایت برخی توصیه‌ها می‌توان از ورود هوای اضافه به درون بدن جلوگیری کرد. به‌جای سریع غذاخوردن، غذا را به‌آرامی و با دهان بسته میل کنید، تا میزان هوای اضافه‌ای که همراه با غذا وارد دستگاه گوارش می‌شود کاهش یابد.

پرهیز از جویدن آدامس

جویدن آدامس در بین بسیاری از افراد جهت جلوگیری از ایجاد احساس گرسنگی و تازه نگه‌داشتن نفس، رواج دارد. در بدن این افراد در مقایسه با سایرین، معمولاً گاز بیشتری تولید می‌شود. درواقع جویدن آدامس عملی است که منجر به بلع مداوم هوا و افزایش تعداد دفعات خروج گاز از مقعد می‌شود.

آلرژی و عدم تحمل برخی مواد غذایی

حساسیت افراد به برخی مواد غذایی ممکن است به‌صورت آلرژی در بدن بروز پیدا کند. تولید گاز، حالت تهوع، نفخ و اسهال حالت‌های مختلفی از آلرژی هستند. افرادی که بیش از حد گاز تولید می‌کنند، می‌توانند از رژیم غذایی حذف تبعیت کنند. در این نوع رژیم، غذاهایی که با تولید بیش از حد گاز موجب بروز نفخ شکم می‌شوند شناسایی و از رژیم غذایی حذف می‌شوند.

راه های از بین بردن نفخ شکم

خودداری از پوشیدن لباس‌های تنگ

پوشیدن لباس‌های گشاد در صورت بروز نفخ به شما کمک می‌کند تا بزرگ‌شدن و سنگینی شکم، چندان شما را آزار ندهد. استفاده از این نوع لباس‌ها خروج گاز از بدن را راحت‌تر می‌کند.

کاهش مصرف غذاهای گازدار

با تخمیر کربوهیدرات‌های حاوی لاکتوز، فروکتوز، نشاسته و فیبر نامحلول در روده بزرگ، گاز آزاد می‌شود. غذاهای دارای این ترکیبات به‌عنوان غذاهای مؤثر در افزایش میزان تولید گاز بدن شناخته می‌شوند. ازآنجایی‌که این ترکیبات بخش ضروری یک رژیم غذایی متعادل هستند، حذف کامل این غذاهای شامل آن‌ها از رژیم غذایی، سبب به‌خطرافتادن سلامت بدن می‌شود. بااین‌وجود کاهش میزان مصرف این مواد غذایی می‌تواند در نهایت به کاهش تولید گاز در بدن منجر شود.

غذاهایی که برای از بین بردن نفخ شکم باید مصرف آن‌ها را کاهش داد

  • سبزیجاتی که در ترکیب آن‌ها قندهای پیچیده‌ای وجود دارد که تجزیه آن‌ها توسط بدن به‌سختی انجام می‌شود. برخی از این سبزیجات عبارت‌اند از: سبزیجات برگ سبز مانند کلم، کلم‌بروکلی، کلم بروکسل، لوبیا و مارچوبه.
  • مواد غذایی سرشار از فروکتوز که تولید گاز را افزایش می‌دهند. مانند کنگر فرنگی، گلابی، پیاز، نوشابه، انواع میوه و آب‌میوه.
  • محصولات لبنی حاوی لاکتوز بوده و مصرف آن‌ها سبب افزایش تولید گاز می‌شود.
  • غذاهایی که در ترکیب خود فیبر نامحلول دارند. مانند نخود، لوبیا، سبوس جو دوسر و میوه‌ها.
  • محصولات حاوی گندم و غذاهایی مانند پاستا، ذرت و سیب‌زمینی که در ترکیب خود نشاسته دارند.

ترک سیگار

سیگارکشیدن به‌خودی‌خود موجب افزایش هوای بلع شده می‌شود. افزایش استعمال سیگار برابر است با افزایش هوای بلع شده. لازم به ذکر است استفاده از سیگارهای الکترونیکی هم افزایش بلع هوا را در پی خواهد داشت. با ترک سیگار می‌توانید گام مهمی جهت از بین بردن نفخ شکم و حفظ سلامت بدن بردارید.

ورزش کردن برای رفع نفخ

ورزش‌کردن

یکی از بهترین و ساده‌ترین راهکارها برای از بین بردن نفخ شکم ورزش‌کردن است. این اقدام عملکرد سیستم گوارش را بهبود بخشیده و به هضم راحت غذا کمک می‌کند. پس از مصرف هر وعده‌غذایی بزرگ، پیاده‌روی آرام موجب تسهیل عملکرد سیستم گوارش می‌شود.

نوشیدن مایعات فراوان

 نوشیدن مایعات فراوان موجب دفع سریع‌تر و عبور راحت‌تر مواد زائد از دستگاه گوارش می‌شود. درواقع هیدراته ماندن، مدفوع را نرم نگه داشته و احتمال ابتلا به یبوست را کاهش می‌دهد. در نهایت نوشیدن مایعات به‌ویژه آب با تسریع عمل دفع در کاهش میزان گازهای بدن تأثیر دارد.

سخن پایانی

شناخت دقیق علل و عوامل مؤثر بر نفخ شکم و استفاده از روش‌های درمانی مؤثر برای از بین بردن نفخ شکم، می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک شایانی کند. از جمله این روش‌ها می‌توان به تغییرات سبک زندگی، تنظیم رژیم غذایی، ورزش منظم و استفاده از مکمل‌های گوارشی اشاره کرد. اگر شما هم با مشکل نفخ شکم مواجه هستید و به دنبال راه‌حلی مؤثر و سریع برای رفع این مشکل می‌گردید، داروخانه آنلاین زیوش آماده ارائه مشاوره‌های تخصصی و فراهم‌آوردن بهترین مکمل‌های گوارشی و داروهای گیاهی است. با مراجعه به داروخانه ما و یا تماس با کارشناسان ما، می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی بهره‌مند شوید و گامی مهم در جهت بهبود سلامت گوارشی خود بردارید.

داروخانه آنلاین زیوش

آدرس : تهران، خيابان كارگر شمالی، نبش خیابان دوم، پلاک 1837، طبقه همكف

شماره تلفن : +98-2191007666

ایمیل : info@zeevash.ir

زیوش

داروخانه آنلاین زیوش، نسخه آنلاین داروخانه معتبر دکتر سالاری تبار است که از سال 1398 فعالیت خود را با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت و تحت نظر سازمان غذا و دارو آغاز کرده است. داروخانه زیوش، داروخانه‌ای مدرن در زمینه فروش انواع محصولات آرایشی، بهداشتی، درمانی، محصولات جنسی و مکمل‌های درمانی، کمک درمانی و ورزشی است؛ مهم‌ترین اصل ما در گروه زیوش، رضایت مشتریان، کیفیت و اصالت کالا، ارائه مشاوره تخصصی توسط کارشناسان متخصص و پزشکان داروساز مورد اعتماد است.

با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین تخفیف‌ها با‌خبر شوید
تمامی حقوق برای داروخانه آنلاین زیوش محفوظ است. | طراحی سایت پرسینا