داروخانه آنلاین زیوش
نام محصول یا برند مورد نظر خود را جستجو کنید...
راه‌های درمان ریزش موی مردان

راه‌های درمان ریزش موی مردان

1403/3/11

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که اکثر مردان در سنین مختلف ممکن است با آن روبرو شوند یا در اصل یکی از ویژگی‌های ظاهری است که با بالا رفتن سن در مردان پدیدار می‌شود؛ اما شاید دلایل آن و از همه مهم‌تر درمان ریزش موی مردان برای شما نیز مهم باشد که در ادامه قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

ریزش مو با الگوی مردانه

ریزش مو به ویژه طاسی در اصل یک مسأله رایج و ناراحت‌کننده است که میلیون‌ها مرد را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. درک علل زمینه‌ای و کشف راه حل‌های مؤثر برای کسانی که به دنبال بازیابی اعتماد به نفس و حفظ مو‌های سالم و پرپشت هستند، بحث داغ این روزهاست. در اصل به این مشکل در زبان علم آلوپسی آندروژنتیک گفته می‌شود و شایع‌ترین نوع ریزش مو در مردان است. آلوپسی آندروژنتیک یک بیماری ژنتیکی است که عمدتاً تحت تأثیر هورمون جنسی مردانه به نام هیدروتستوسترون DHT بروز می‌کند. این هورمون در اصل می‌تواند باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو در طول زمان شود که به مرور باعث نازک‌تر و کوتاه شدن مو‌ها می‌شود. الگوی ریزش مو به طور معمول با عقب‌رفتن خط مو و نازک شدن در شقیقه‌ها شروع می‌شود و به دنبال آن تراکم مو در بالا و جلوی سر به تدریج کاهش می‌یابد. این الگو اغلب به شکل نعل اسبی توصیف می‌شود زیرا مو‌های دو طرف و پشت سر معمولاً حفظ می‌شوند.

 

 

چه عواملی در ریزش موی مردان نقش دارند؟

اولین و مهم‌ترین دلیل ریزش مو، ژتنیک است. سابقه خانوادگی، دلیل اولیه این اتفاق می‌تواند باشد. یعنی اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما دچار ریزش مو شده‌اند، شما نیز به احتمال زیاد به ریزش مو دچار خواهید شد؛ اما نگران نباشید زیرا این مسئله قطعی نیست.

دومین عامل می‌تواند سن شما باشد. شما اکثرا پیرمردان را با این ویژگی ظاهری به یاد خواهید آورد که همراه با سفیدی مو، مقداری از آن را نیز از دست داده‌اند. این وضعیت معمولاً بعد از پنجاه سالگی شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

سومین عامل را می‌توان تغییرات هورمونی دانست. نوسانات در سطح هورمون به ویژه افزایش DHT ممکن است روند ریزش مو را تسریع کند.

چهارمین دلیل برای طاسی سر مردان را می‌توان استرس در نظر گرفت. استرس بیش از حد ممکن است با تأثیر بر تعادل هورمونی و سیستم ایمنی بدن، ریزش مو را تشدید کند.

پنجمین دلیل را می‌توان مصرف دارو‌های خاص دانست. امکان دارد افراد با بالا رفتن سن مجبور به استفاده از قرص‌های فشار خون، روماتیسم یا دیگر دارو‌ها شوند که به مرور زمان باعث ریزش مو‌های آن‌ها شود.

ششمین دلیل ریزش مو، سیگار کشیدن است. سیگار در اصل عملکرد خون‌رسانی به فولیکول‌های مو را دچار اختلال می‌کند.

هفتمین دلیل را می‌توان آب و هوای نامناسب دانست. برای مثال افرادی که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند یا در آلودگی محیطی هستند، ممکن است دچار ریزش مو شوند.

آخرین دلیل را می‌توان شرایط پزشکی برخی افراد در نظر گرفت که شامل اختلالاتی در تیروئید یا کم خونی است. با درمان این اختلالات در اصل می‌توان به بازگشت مو‌های از دست رفته، ‌امید بیشتری داشت.

 

راه‌حل‌های مؤثر برای ترمیم مو

با وجود این که هنوز درمان‌های قطعی برای کنترل و پایان ریزش مو‌های مردان کشف نشده است اما چندین راه‌حل مؤثر وجود دارد که می‌تواند به کند کردن روند ریزش مو و حتی تحریک رشد مو‌های جدید کمک کند. در ادامه برخی از ‌امیدوارکننده‌ترین گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم. اولین راه‌حل‌ می‌تواند خرید قرص ریزش مو یا محصولاتی باشد که بتواند به شما کمک کند. در ادامه به تعدادی از این قرص‌ها و محلول‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

ماینوکسیدیل:

یک محلول موضعی است که یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین درمان‌های ریزش مو در مردان است. این محصول با افزایش جریان خون در پوست سر و تحریک رشد فولیکول‌های جدید مو عمل می‌کند. استفاده از شامپوهای حاوی ماینوکسیدیل مانند شامپو ماینوکسی لافارر دوبار در روز است که در کاهش ریزش مو و رشد مجدد مو در بسیاری از مردان مؤثر است.

 

 

قرص فیناستراید:

یک داروی خوراکی است که از تبدیل تستوسترون به DHT جلوگیری می‌کند. در اصل با کاهش سطح DHT، فیتاستراید می‌تواند به جلوگیری از ریزش بیشتر مو و تحریک به رشد مو‌های جدید کمک کند. مطالعات بالینی اثربخشی این قرص را در درمان ریزش موی بالا نشان داده است.

 

مکمل‌های غذایی:

برخی ویتامین‌ها مانند بیوتین و ویتامین دی به دلیل اینکه از ریزش مو جلوگیری می‌کنند، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت مو‌ها شامل انواع سبزیجات، میوه‌ها، غلات، چربی‌های غیراشباع و پروتئین‌های کم چرب است. شما باید مصرف شیرینی و کربوهیدرات را به حداقل برسانید. برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی نقش مهمی در سلامت فولیکول‌های مو دارند. کمبود آن‌ها می‌تواند منجر به مشکلات پوست و مو شود. جالب است بدانید که شما به راحتی می‌توانید با خرید قرص ضد ریزش مو مورد نظر خود، بدون هیچ استرسی از مزایای انواع مکمل‌های جلوگیری از ریزش مو بهره‌مند شوید.

 

روش‌های طبیعی برای جلوگیری کردن از ریزش موی سر

علاوه بر راه‌های حل‌های پیش‌گفته که در آن استفاده از محلول‌ها و مکمل‌ها و قرص‍های ضد ریزش مو مطرح بود، تعدادی روش طبیعی برای درمان ریزش موی مردان و پیشگیری از آن نیز وجود دارد، همچون استفاده از برخی روغن‌ها و ماساژ پوست سر که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

 

1) استفاده از روغن‌های ضروری

برخی از روغن‌های مفید بری درمان و جلوگیری از ریزش موی مردان عبارت‌اند از:

  • روغن رزماری: نشان داده شده است که این روغن رشد و تراکم مو را بهبود می‌بخشد. چند قطره روغن رزماری را چند بار در هفته روی پوست سر ماساژ دهید.
  • روغن نعناع فلفلی: روغن نعناع فلفلی باعث افزایش جریان خون در پوست سر می‌شود که می‌تواند فولیکول‌های مو را تحریک کند.
  • روغن اسطوخودوس: روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد التهابی است و ممکن است به کاهش استرس کمک کند. چند قطره از این روغن را روی پوست سر ماساژ دهید.

۲) ماساژ پوست سر

ماساژ منظم پوست سر با نوک انگشتان می‌تواند به بهبود گردش خون و به طور بالقوه تحریک رشد مو کمک کند. هر روز چند دقیقه را به ماساژ دادن پوست سر با حرکات دایره‌ای اختصاص دهید. این ماساژ می‌تواند به همراه مواد زیر باشد:

  • آلوئه ورا: خواص خنک کنندگی و تسکین دهنده آلوئه ورا ممکن است به تغذیه پوست سر و تقویت رشد مو کمک کند. ژل آلوئه ورا تازه را چند بار در هفته مستقیماً روی پوست سر بمالید.
  • آب پیاز:آب پیاز سرشار از گوگرد است که می‌تواند به بهبود گردش خون و کاهش التهاب در پوست سر کمک کند. یک پیاز را رنده کنید، آب آن را بگیرید و به پوست سر بمالید. بگذارید ۳۰ دقیقه قبل از شستشو بماند.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل یک مرطوب‌کننده طبیعی است که می‌تواند به سلامت پوست سر و مو کمک کند. مقدار کمی روغن نارگیل را روی پوست سر ماساژ دهید و بگذارید یک شب قبل از شستشو بماند.
  • چای سبز: آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز ممکن است به مبارزه با اثرات DHT، هورمون مسئول طاسی کمک کند. چند بار در هفته پوست سر خود را با چای سبز دم کرده و خنک شده بشویید.

توجه به این نکته مهم است که این دارو‌های طبیعی ممکن است فوایدی را ارائه دهند اما به اندازه درمان‌های اثبات شده مانند ماینوکسیدیل یا فیناستراید به خوبی مطالعه شده یا موثر نیستند.

 

 

اثر بخش‌ترین و آخرین پیشنهاد برای درمان و جلوگیری از ریزش مو مردان

در اصل تمامی نکاتی که گفته شد را می‌توان به صورت ترکیبی انجام داد. به عنوان مثال می‌توان با خرید اینترنتی دارو برای کنترل ریزش مو اقدام کنید و در کنار آن لایف استایل خود را نیز تغییر دهید. مهم‌تر از همه بهتر است قبل از تمامی این راه حل‌ها با یک متخصص پوست یا متخصص ریزش مو مشورت کنید تا یک برنامه درمانی شخصی برای شما تجویز کند. در کنار تمامی این‌ها سعی کنید ذهنیت خود را نسبت به این اتفاق، مثبت نگه دارید. قطعاً ریزش مو می‌تواند از نظر عاطفی آزاردهنده باشد و بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد. با این حال بسیاری از افراد با رعایت نکات گفته شده به راحتی توانسته‌اند که دوباره مو‌های سر خود را احیا کنند.

 

 

داروخانه آنلاین زیوش

آدرس : تهران، ونک، خیابان شهید محمد صانعی، پ۳۳، ساختمان صدف، داروخانه تکفارم

شماره تلفن : +98-2191007666

ایمیل : info@zeevash.ir

زیوش

داروخانه آنلاین زیوش که نسخه برخط از داروخانه تکفارم است؛ از سال 1398 فعالیت خود را با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت و تحت نظر سازمان غذا و دارو آغاز کرده است. داروخانه زیوش، داروخانه‌ای مدرن در زمینه فروش انواع محصولات آرایشی، بهداشتی، درمانی، محصولات جنسی و مکمل‌های درمانی، کمک درمانی و ورزشی است؛ مهم‌ترین اصل ما در گروه زیوش، رضایت مشتریان، کیفیت و اصالت کالا، ارائه مشاوره تخصصی توسط کارشناسان متخصص و پزشکان داروساز مورد اعتماد است.

با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین تخفیف‌ها با‌خبر شوید
تمامی حقوق برای داروخانه آنلاین زیوش محفوظ است. | طراحی سایت پرسینا