داروخانه آنلاین زیوش
نام محصول یا برند مورد نظر خود را جستجو کنید...
آیا ورزش هفتگی منظم کلید کنترل فشار خون است؟

آیا ورزش هفتگی منظم کلید کنترل فشار خون است؟

1403/7/28

مطالعات جدید نشان می‌دهند که فعالیت بدنی منظم، به‌ویژه در سنین جوانی و میانسالی، کلید اصلی پیشگیری از فشار خون بالا است. پژوهشی که بر روی بیش از ۵ هزار نفر انجام شده است، نشان می‌دهد که افزایش سطح فعالیت بدنی تا دو برابر میزان روزمره، به طور قابل‌توجهی از افزایش فشار خون در سنین بالا جلوگیری می‌کند. فشار خون بالا یکی از مشکلات جدی سلامت در سراسر جهان است و با بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و حتی دمانس (اختلال حافظه) ارتباط دارد.

به گفته کیرستن بیبینز-دومینگو، اپیدمیولوژیست برجسته، «الگوهای فعالیت بدنی در جوانان و افراد در دهه ۲۰ زندگی با افزایش سن تغییر می‌کند و کاهش می‌یابد.» این موضوع باعث می‌شود بسیاری از افراد در معرض خطر افزایش فشار خون در میانسالی قرار گیرند.

اهمیت حفظ سطح فعالیت بدنی

در این پژوهش، افراد بین ۱۸ تا ۴۰ سال تحت بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داده که افرادی که حداقل ۵ ساعت در هفته ورزش متوسط انجام می‌دهند، خطر کمتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند. جیسون نگاتا، متخصص حوزه پزشکی جوانان و پژوهشگر اصلی این مطالعه، بیان می‌کند: افزایش دو برابری سطح توصیه‌شده فعلی فعالیت بدنی، برای پیشگیری از فشار خون بالا موثر است.

چالش‌های افزایش فعالیت بدنی

با وجود اهمیت فعالیت بدنی، بسیاری از جوانان به دلیل مشغله‌های کاری، تحصیل و مسئولیت‌های خانوادگی، قادر به حفظ یا افزایش فعالیت‌های بدنی خود نیستند. این عوامل به‌ویژه در دوران پس از دبیرستانُ ورود به دانشگاه یا بازار کار تاثیرگذار هستند.

تفاوت‌های نژادی در فشار خون

این مطالعه همچنین به تفاوت‌های نژادی در سلامت قلب و عروق نیز پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهند که سطح فعالیت بدنی در میان سفید پوستان در سن ۴۰ سالگی ثابت می‌ماند، اما در افراد سیاه‌پوست همچنان کاهش می‌یابد. در سن ۶۰ سالگی، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از مردان و زنان سیاه‌پوست به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند؛ در حالی که این رقم در مردان سفیدپوست کمتر از ۷۰ درصد و در زنان سفیدپوست حدود ۵۰ درصد است.

محققان معتقدند که عوامل اجتماعی و اقتصادی، از جمله محیط زندگی و تعهدات خانوادگی، در این تفاوت‌ها نقش دارند. نگاتا می‌گوید: «اگرچه مردان سیاه‌پوست ممکن است در جوانی فعالیت ورزشی بالایی داشته باشند، اما عوامل اجتماعی و اقتصادی ممکن است مانع ادامه این فعالیت‌ها در بزرگسالی شوند.»

نتیجه‌گیری

این مطالعه نشان می‌دهد که برای پیشگیری از فشار خون بالا، ورزش منظم در جوانی ضروری است. حفظ سطح بالای فعالیت بدنی می‌تواند از بروز مشکلات قلبی در سنین بالا جلوگیری کند. این پژوهش در ژورنال پزشکی پیشگیری آمریکا منتشر شده است.

منبع: ScienceAlert

داروخانه آنلاین زیوش

آدرس : تهران، ونک، خیابان شهید محمد صانعی، پ۳۳، ساختمان صدف، داروخانه تکفارم

شماره تلفن : +98-2191007666

ایمیل : info@zeevash.ir

زیوش

داروخانه آنلاین زیوش که نسخه برخط از داروخانه تکفارم است؛ از سال 1398 فعالیت خود را با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت و تحت نظر سازمان غذا و دارو آغاز کرده است. داروخانه زیوش، داروخانه‌ای مدرن در زمینه فروش انواع محصولات آرایشی، بهداشتی، درمانی، محصولات جنسی و مکمل‌های درمانی، کمک درمانی و ورزشی است؛ مهم‌ترین اصل ما در گروه زیوش، رضایت مشتریان، کیفیت و اصالت کالا، ارائه مشاوره تخصصی توسط کارشناسان متخصص و پزشکان داروساز مورد اعتماد است.

با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین تخفیف‌ها با‌خبر شوید
تمامی حقوق برای داروخانه آنلاین زیوش محفوظ است. | طراحی سایت پرسینا