داروخانه آنلاین زیوش
نام محصول یا برند مورد نظر خود را جستجو کنید...
🛏️ آیا خوابیدن به پشت خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد؟!

🛏️ آیا خوابیدن به پشت خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد؟!

1403/7/26

ممکن است بین خوابیدن به پشت و ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون، ارتباط وجود داشته باشد! این وضعیت خواب می‌تواند با مشکلاتی نظیر فشار خون بالا و آپنه انسدادی خواب مرتبط باشد. (در آپنه انسدادی تنفس شما کم عمق می‌شود یا حتی در خواب ممکن است متوقف شود. در برخی افراد این اتفاق ممکن است چندین بار در طی شب رخ بدهد. علت اصلی آن ناقص بودن و یا مسدود بودن مجرای هوایی فوقانی است.) همچنین، خوابیدن به پشت برای زنان باردار و افرادی که دچار رفلاکس معده یا مشکلات گوارشی در شب هستند، توصیه نمی‌شود. اکنون، یافته‌های جدید نگرانی‌های تازه‌ای درباره ارتباط بین خوابیدن به پشت و ابتلا به بیماری‌های عصبی مطرح کرده‌اند.

مطالعه‌ای جدید با بررسی افرادی که به چهار بیماری عصبی مختلف مبتلا بودند، نشان داده است که شرکت‌کنندگان این گروه‌ها به طور میانگین بیش از دو ساعت به پشت خوابیده بودند، درحالی‌که افراد گروه کنترل (که به این بیماری‌ها مبتلا نبودند) کمتر به این شکل می‌خوابیدند. این یافته‌ها محققان را به این نتیجه رسانده است که خوابیدن به پشت ممکن است بر روند تحلیل عصبی در بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون مؤثر باشد.

ارتباط احتمالی با تجمع سموم عصبی

بر اساس توضیحات محققان، در طول روز، سموم عصبی در مغز تولید می‌شوند و در طول خواب، از طریق فرآیندی به نام «پاکسازی گلیمفاتیک» از مغز دفع می‌شوند. اما وقتی فرد به پشت می‌خوابد، این فرآیند با بازده کمتری رخ می‌دهد. یکی از دلایل اصلی این مسئله، تفاوت در بازگشت خون وریدی از مغز به قلب در وضعیت خوابیدن به پشت است. همچنین، شدت آپنه خواب در این حالت بیشتر است؛ که به وقفه‌های مکرر در خواب منجر شده و باعث تجمع بیشتر سموم در مغز می‌شود. در نتیجه، خوابیدن به پشت در طول سال‌ها می‌تواند منجر به تجمع این سموم و در نهایت تحلیل عصبی و بیماری‌های مرتبط با آن شود.

با این حال، محققان تأکید کرده‌اند که نتایج این تحقیق فعلاً تنها یک «ارتباط» و «هم‌بستگی» را نشان می‌دهد و نمی‌توان به طور قطعی رابطه علت و معلولی را مشخص کرد. برای بررسی دقیق‌تر این فرضیه به تحقیقات بیشتر و جامع‌تری نیاز است. همچنین، عواملی مانند خواب ناکافی، بی‌خوابی و درمان نشدن آپنه خواب همگی می‌توانند خطر بروز بیماری‌های عصبی را در طولانی‌مدت افزایش دهند. این یافته‌ها، هرچند در مرحله اولیه هستند، اما می‌توان آن‌ها را هشداری برای توجه بیشتر به کیفیت و حالت خواب، به منظور حفظ سلامت بلندمدت مغز درنظر گرفت.

منبع: HealthLine

داروخانه آنلاین زیوش

آدرس : تهران، ونک، خیابان شهید محمد صانعی، پ۳۳، ساختمان صدف، داروخانه تکفارم

شماره تلفن : +98-2191007666

ایمیل : info@zeevash.ir

زیوش

داروخانه آنلاین زیوش که نسخه برخط از داروخانه تکفارم است؛ از سال 1398 فعالیت خود را با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت و تحت نظر سازمان غذا و دارو آغاز کرده است. داروخانه زیوش، داروخانه‌ای مدرن در زمینه فروش انواع محصولات آرایشی، بهداشتی، درمانی، محصولات جنسی و مکمل‌های درمانی، کمک درمانی و ورزشی است؛ مهم‌ترین اصل ما در گروه زیوش، رضایت مشتریان، کیفیت و اصالت کالا، ارائه مشاوره تخصصی توسط کارشناسان متخصص و پزشکان داروساز مورد اعتماد است.

با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین تخفیف‌ها با‌خبر شوید
تمامی حقوق برای داروخانه آنلاین زیوش محفوظ است. | طراحی سایت پرسینا